En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 29. oktober 2012

Nødde-selleri postej

Uha, hvor tiden dog flyver afsted. Lige pludseligt er det mørkt, næsten vinter og meget koldt. Bliver hver dag forbavset over hvor hurtigt det bliver mørkt om aftenen, og har en meget stor trang til at skutte lidt ekstra under dynen om morgenen og se en masse ligegyldigt tv.

Og julen den nærmer sig med hastige skridt, selvom jeg synes, det er alt alt for tidligt at tænke på julepynt og julebag. Men jeg er alligevel begyndt at tænke over, hvad jeg skal lave til mig selv juleaften.
Jeg er så heldig, at min svigermor sørger for alt det gængse julemad som and, brunede, kartofler og risalamande, så det eneste jeg skal sørge for er en salat med rødkål og maden til mig selv. Og det er jo dejligt, fordi det betyder, at der er ekstra overskud til at gøre noget ud af det og kæle for de gode ingredienser.

Denne postej smagte jeg for første gang på et madlavningskursus jeg tog under Fof  med Lone Boel stiller, som underviser (det kan anbefales at tage et af hendes kursuser, hvis man bor i århus eller omegn:0)).
Og jeg har lavet den en del gange siden. Men nu er jeg også ret vild med brune ris, og jeg synes denne postej får en rigtig fin smag af både selleri og nødder, og så er den ikke tør, som en nøddepostej nemt kan blive.
Det er ihvertfald en oplagt kandidat til juleaften, hvis man ikke er til and og brun sovs eller hvis man bare har lyst til at give den gængse julemad et nyt indspark.

Opskriften lyder således;

Nødde-selleri postej

 
2 dl brune ris
Ca. 4 dl. Vand (til risene)
1½ dl havre eller soyafløde
1½ dl vand
1 dl. Stærk bouillon
100 g hirseflager
250 g fintrevet selleri
250 g nødder (jeg brugte en blanding af hasselnødder og mandler)
2 store løg
½ dl. Olivenolie
2 fed hvidløg
2-3 tsk. tørrede urter
Salt og peber
4 æg

Olivenolie til at stege i og til at pensle formen med

Kog risene i 30 min under låg i letsaltet vand. Jeg tilføjer altid en tsk. gurkemeje både for sundhedens, men så sandelig også for den smukke farves skyld. Efter 30 min slukker du for varmen og lader risene stå og trække ca. 15 minutter.

Pil og hak løg og hvidløg fint. Svits det på en pande i olivenolie til de er gyldne.

Bland havrefløde, bouillon, og vand i en skål. Bland hirseflager samt den fintrevne selleri i.

Blend halvdelen af nødderne fint. Blend den anden halvdel lidt grovere.

Bland nøddemassen med hirsegrøden og tilsæt løgene.

Rør risene i massen samt ½ dl. Olivenolie og smag til med urter samt salt og peber.

Rør æggene i et efter et.

Hæld massen i 2 forme smurt med lidt olivenolie og stil dem i ovnen på midterste rille.
Bag postejerne ca. 45 minutter ved 225 grader, indtil de er gyldenbrune.

Lad dem stå og hvile lidt inden de serveres.

 
Jeg lavede kun en ½ portion, da det er lidt for meget postej til 2 personer med fuld portion.
Man kan med fordel fryse en af postejerne. Det har jeg gjort førhen uden problemer.


Jeg servede postejen med en salat af revet rødbede og bladselleri med en lækker appelsinpesto til.
Det gik helt perfekt til. Opskriften kommer i næste indlæg.

Velbekomme:0)

1 kommentar: