En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 25. oktober 2012

Tofutærte...


Dette her er min favorit, når det kommer til tærte. Men jeg er også helt vild med tofu i stortset alle afskygninger. Jeg kan slet ikke forstå folk, der ikke kan lide det. Måske er det konsistensen, som for kødspisere nok er en lidt flad fornemmelse.
Men jeg elsker den og denne tærte er dejligt mild og rund i smagen......og det er altid den tærte jeg laver, når jeg ved, at jeg vil få dage, der ekstra udfordrerne og maden ikke smager som den plejer.

Denne her tærte har det med at vinde...hvergang!





Tofutærte

 
Tærtebund;
200 g mel
80 g smør
1 dl koldt vand
1 tsk. Tørret ramsløg
Havsalt

 
Tærtefyld;
1 porre
2 fed hvidløg
1 sød kartoffel
1 håndfuld ærter
½ broccoli hoved
1 tsk gurkemeje
1 tsk. timian

1 pakke tofu naturel
1 spsk. tamari

4 æg
2 dl plantemælk
Muskatnød
Salt og peber

 Sådan gør du;

Tænd ovnen på 200 grader.
Ingredienserne til tærtebunden æltes sammen i en skål og rulles ud til en flad dej, der passer til en tærteform.
Forbag tærtebunden i 5-8 minutter.

Porre og hvidløg hakkes fint og svitses i lidt olie sammen med gurkemeje. Den søde kartoffel skrælles, skæres i små tern og tilsættes.
Krydr med timian. Lige inden panden tages af varmen tilsættes ærterne og evt. lidt salt og peber.

Broccolien skylles, skæres i små stykker og dampes kort i en gryde.

Tofuen skæres i tern og steges i lidt vand på en pande. Tamari tilsættes.

Æg, plantemælk, salt, peber og muskat røres sammen i en skål.

Tærtebunden fyldes med porrefyld, broccoli og tofutern.
Tilsidst hældes æggemassen ud over fyldet.

 Bag tærten i ca. 30 minutter til æggemassen er stivnet. Lad den køle lidt af inden servering.


 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar