En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 13. december 2012

Glutenfri figen-abrikos brød....

Jeg har længe tænkt på, at jeg har haft lyst til at bage et brød med figner. Da vi var I ålborg spiste vi frokost på en lille økologisk cafe, der hedder penny lane og der serverede de et rigtigt lækkert brød med figner, så det må helt sikkert prøves og det i to omgange. I denne omgang bliver det i en glutenfri version. En opskrift fra thorbjorg Hafsteinsdottir`s bog "Spis dig yngre", som jeg har lavet lidt om på.

I julen har jeg så planer om at bage speltboller med figner og blå birkes....ihh alle de små juleprojekter jeg elsker dem og jeg glæder mig rigtigt meget til bare at hygge rundt med kæresten herhjemme i juledagene, se en masse film, spille spil og lave lækker mad af gode råvarer.

Jeg er ikke til and og risalamande til gengæld har jeg besluttet mig for at mine jule(mad)glæder skal bestå af gode ting fra helsebiksen som f.eks her i denne opskrift, hvor jeg har brugt økologisk valnøddeolie. Jeg tænker, at man ved en spareversion kan bruge raps eller anden koldpresset olie.
Og quinoaflagerne kan erstattes af risflager eller havregryn. Men nu er det snart jul og der skal kræses på bedste vis.

Her kommer opskriften på det skønne brød;

Figen - Abrikosbrød

 


1 pose figner (250g)
1 pose abrikoser (250g)
40 g kokosolie
40 g valnøddeolie
100 g quinoaflager
3 æg
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt kanel
1 tsk stødt allehånde
1 tsk stødt kardemomme
½ tsk vanillepulver
2 tsk vinstensbagepulver
50 g hasselnødder
75 g valnødder
125 g mandler

Sådan gør du;

Indstil ovnen på 180 grader. Kør nødder og mandler i en foodprocessor eller i en køkkenmaskine.
De skal hakkes groft, så kør dem ikke for længe.
Tag dem ud og læg tilside.
Kom figner, abrikoser, æg og fedtstof i maskinen og kør til en dej.
Bland abrikos/figen/æggemassen i nøddeblandingen og tilsæt quinoaflager, krydderier og bagepulver.
Smør en brødform eller et ildfast fad med lidt kokosolie.
Bag brødet midt i ovnen i ca. 35-5o minutter alt efter hvor høj en form du vælger at bage den i.
Jeg bagte det i et ildfast fad, så mit brød fik kun 35 minutter og det var rigeligt.
Det blev lidt brændt i kanterne, så næste gang vil jeg lægge bagepapir henover, imens det bager.

Og fortvivl ej, hvis du ikke er indehaver af en køkkenmaskine eller foodprocessor. Min foodprocessor gik i stykker i sidste uge (suk,suk, og snøft....og dette efter kun 3 år)
Men det lykkedes mig at lave dette figenbrød ved at køre nødder og mandler i en foodprocessor. Skære den tørrede frugt i små stykker og så køre det hele med en gammeldags elpisker med dejkroge.

Hvor der er vilje, er der vej:0)



 


 
Jeg spiste lidt hummus til mit brød og det smagte rigtigt dejligt med lidt salt til det søde, men ellers ville soya youghurt eller lidt skyr rørt op med vanille og kardemomme sikkert også være rigtigt lækkert som en lille eftermiddags snack.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar