En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 20. december 2012

Julens små kreative projekter i trylledej

Her i december måned har jeg siddet og hygget mig med lidt trylledej.....og blevet ret begejstret. Det er meget zen-agtigt at sidde og modelere de små figurer...og tiden flyver afsted.
Det er rart lige at have noget andet på hobbyplan end maleriet, som ofte er meget tidskrævende. Det eneste minus ved trylledej er at det er lidt hårdt for hænderne, så det er med at huske at vaske dem ofte og smøre dem med en god håndcreme efterfølgende.....

Det er blevet til lidt engle, lidt julemus og et par køleskabsmagneter. Selv min kæreste kunne overtales til at lege lidt med. Han har lavet den ene mus.


 
 
 
 
 

 
Der findes mange forskellige opskrifter på trylledej...den jeg indtil videre syntes har fungeret bedst er denne;
 
5 dl discountmel
3 dl. dyr mel
3 dl fint salt
3 dl varmt vand
2 spsk billig madolie
 
Hvis dejen er for tør tilsættes mere vand.
 
Det er lidt forskelligt hvor lang tid figurerne skal have i ovnen. Jeg bagte dem alle ved 150 grader. De store figurer i ca. 2,5 time og de mindre i 1 time til 1½.
Jeg er endnu kun på begynderstadie, så jeg prøver mig frem og bliver klogere. Jeg har ikke lakeret mine figurer. Men malet dem med akrylmaling og det har fungeret fint.
 
Men der er ca. 117 måder man kan dekorere og behandle dem på....og næste gang jeg kaster mig ud i et trylledejsprojekt skal jeg da helt sikkert prøve lidt flere teknikker af...indtil videre fungerer det her fint...og måske der bliver lavet lidt flere køleskabsmagneter her i juledagene:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar