En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 10. december 2012

Magtfuld musli


Her i weekenden har jeg lavet musli til den helt store guldmedalje. I min familie har vi nemlig besluttet os for at afskaffe julegaverne helt, da vi lige pt kun er voksne, der går rundt om træet. Udover at det er en kæmpe lettelse for økonomien er jeg også meget taknemmelig for, at jeg ikke skal rende strøget tynd, for at finde det helt rette til den rigtige person og ofte er det jo nærmere en dicideret facitliste frem for et ønske om at finde noget, som man tror vil glæde vedkommende.
Men ikke desto mindre elsker jeg at give og jeg ved ikke noget bedre end at give noget, som jeg selv har lavet, og hvor jeg kan stå 100% indenfor kvalitet og smag.

Derfor har jeg haft en helt stue velduftende af kanel hele søndagen, og det er da lige til at blive glad i låget af. Jeg har selvfølgelig også lavet en portion til kæresten og mig selv, så vi rigtigt kan få en masse nydelse indenbords her i den kolde og mørke tid
Og nøøj, hvor skal der hygges, nu hvor sneen står højt og det nærmest er umuligt at bevæge sig udendørs.
For det er så vigtigt at forkæle sig selv (og andre) nu hvor vinteren og julen for alvor står for døren.
Jeg ved at julen er en svær tid for mange (inkl mig selv), så hvorfor ikke bruge noget ekstra krudt på at forkæle sig selv fremfor at please andre.....

Julen handler om at skabe hjerterum...i den grad også for sig selv:0)

Jeg har lavet min musli af økologiske havregryn fra netto og derudover har jeg brugt glutenfri flager. Men man kan gøre som man har lyst...alt fungerer her; rugflager, bygflager, speltflager etc....

Musli


4 dl. havregryn
2 dl risflager
2 dl quinoaflager
1 dl hirseflager
1 dl kokosmel
1 dl sesamfrø
1 dl græskarkerner
1 dl solsikkekerner
1 dl grofthakkede mandler
1 dl grofthakkede valnødder
3-4 tsk kanel
1 tsk kardemomme
½ dl agavesirup
ca. 1½-2 dl vand
4 spsk kokosfedt
2-3 dl tørret frugt (f.eks. rosiner, abrkoser, morbær, gojibær eller hvad man nu kan lide:0))

Bland flager, havregryn, kokosmel, græskarkerner, solsikkekerner, mandler, sesamfrø, valnødder, kanel og kardemomme i en stor skål.

Smelt kokosfedt og agavesirup i en gryde og tilsæt vand. Hæld massen over muslien og bland det hele godt sammen. Læg muslien på en bradepande beklædt med bagepapir og rist den ved 180 grader indtil den er gylden og dufter ( ca. 25-30 min).
Rør i den undervejs så den bliver jævn ristet og ikke brænder på. Lad ovnlågen stå på klem de sidste 5 minutter for at fjerne overskydende fugt.
Tag muslien ud af ovnen og lad den stå og køle af inden du blander med tørret frugt.
Opbevar din musli i en kagedåse eller på glas.

 
Skøn musli til at nyde her i de kolde måneder. Jeg har købt fine englekagedåser i søstrene grene til opbevaring, så jeg dermed kan minde mig selv om hvor vigtigt det er at være god ved sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar