En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 17. januar 2013

Glutenfri Pizza

Forrige weekend bagte kæresten og jeg pizza til den store guldmedalje.....
Jeg har eksperimenteret en hel del hvad angår pizza, fordi det ofte er noget, jeg kan få rigtigt ondt i maven af.
Men inspireret af Fenja er jeg kommet frem til denne opskrift, som fungerer for mig, fordi bunden er let at fordøje og så er den uden tomat, som ofte er noget der laver rod i maven for mit vedkommende.
Istedet laver jeg en super lækker dressing af en god mayonaise. Jeg er helt vild med olivenaise, som jeg køber i Ren kost i Jægergårdsgade
Og ja, der laver jeg en overspringshandling, fordi selvom jeg gør en stor dyd af at lave alting fra bunden, er jeg aldrig nået så langt, at jeg laver min egen mayonaise, specielt ikke når man kan få en der smager så godt som denne.
Det eneste minus ved mayonaisen er, at den indeholder lidt hvedesirup, men jeg har forhørt mig omkring og det er ikke noget der skaber rod i fordøjelsen umiddelbart......heller ikke hvis man har glutenallergi.

Lækker er den ihvertfald og giver en god smag til pizzaen, som ellers godt kan blive lidt fad i smagen. Men man kan jo gøre hvad man har lyst til. En god krydderurtepesto ville også være velegnet som dressing.

Opskriften på pizzaen kommer her;

15 g Husk
5 dl lunken vand
½ tsk salt
100 g ris eller hirseflager
125 g rismel
100 g boghvedemel
1 tsk bagepulver

Vand og husk røres godt sammen, gerne med en elspisker eller i en foodprocessor. Lad det stå og trække ca. 10 minutter til det bliver til en klistret masse.
De øvrige ingredienser blandes i og røres godt sammen.
Dejen rulles ud imellem to stykker bagepapir.
Dejen er meget klistret i det og hænger derfor nemt i bagepapiret. Jeg løste problemet ved at drysse lidt majsmel henover dejen under udrulning. Så blev den lidt nemmere at arbejde med.

Dejen skal forbages ca. 15 minutter ved 200 grader.

Imens forbereder du fyldet og der kan du i og for sig bruge hvad du har lyst til at grøntsager.
Jeg brugte

1 porre
½ bakke champignon
2 fed hvidløg

Disse grøntsager hakkede jeg og svitsede i lidt olivenolie sammen med timian og lidt chilipulver.

Udover det skar jeg;
 - jordskokker og sød kartoffel i tynde skiver.
 - Rød peberfrugt i grove stykker
 - Rensede ½ broccolihoved og dampede det let.

Det hele fordelte jeg på den forbagte pizzabund og dryssede med B-vitamin gærflager.

Efterfølgende fik pizzaen 20 minutter og voila... en stor pizza, som også er meget velegnet til at fryse ned ad.

Derudover lavede jeg som sagt en dressing, som jeg rørte af mayonaise, hvidløg, citronsaft, lidt hørfrøolie, peber og purløg.

Og med en god håndfuld ruccola til var det et helt perfekt og meget velsmagende måltid en søndag aften.

Det er skønt at eksperimentere, når resultatet bliver godt:0)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar