En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

tirsdag den 8. januar 2013

Rå hampe proteinbarer

Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave mine egne proteinbarer. Jeg kan se, at de findens i alskens udgaver i helsekosten til dyre dyre penge. Og de få gange hvor jeg har vovet mig ud i at købe èn, har det på ingen måde været en mindeværdig smagsoplevelse.

Her i starten af det nye år har jeg købt en masse goodies til mit køkken bl.a. hampeproteinpulver, hampefrø, chiafrø og en ny pakke rå kakao. For vinteren er fortsat lang, og jeg gruer lidt for, når temperaturerne falder igen. Ligenu er det jo til at holde til.

Med ønsket om at gøre noget godt for mig selv her i det nye år og give mig selv et ekstra boost af protein og sunde fedtstoffer kastede jeg mig denne weekend ud i dette projekt, som blev meget velsmagende og særdeles vellykket......

Opskriften fandt jeg inde på Green kitchen stories, som jeg lavede lidt om på. Min økonomi er ikke til de store og fine medjool dadler og jeg er helt vild med abrikoser, så dem skulle der helt sikkert også i.
Og lidt andre justeringer undervejs blev det også til.....

Opskriften som jeg lavede dem kom til at se sådan her ud:

Tørre ingredienser;
140 g græskarkerner
120 g mandler
80 g afskallede hampefrø
50 g hampeproteinpulver
4 spsk chiafrø

Våde ingredienser;
200 g dadler (jeg brugte de friske man køber i kasser)
150 g abrikoser
6 spsk kokosolie, stue temperatur
4 spsk kakaopulver, gerne rå
1 tsk vanillepulver
1 tsk kanel
1 stykke ingefær, friskrevet

Yderligere;
4 spsk havregryn
2 spsk sesamfrø
2 spsk ristede græskarkerner

Kør alle de tørre ingredienser i en foodprocessor. Blend dem ikke for længe da massen gerne må være lidt crunchy.
Hæld de tørre ingredienser i en skål og stil til side.
Kør alle de våde ingredienser i foodprocessoren til det bliver en fast sammenhængende masse.
Jeg har en stærk foodprocessor, så der var ingen problemer med at samle massen. Men hvis motoren ikke er så stærk, kan det godt være, at den skal have lidt hjælp undervejs med ske.

Hæld de våde ingredienser i skålen med de tørre og ælt det hele sammen med hænderne. Tilføj havregryn, sesamfrø og ristede græskarkerner og ælt yderligere.

Fordel massen i en form ca 28x18 cm. Sørg for at den er godt sammenpresset.
Sæt massen i køleskabet et par timer, hvorefter du kan skære den ud i fine barer, som er lige til at guffe, når lækkersulten melder sig.

Jeg har også puttet nogle af mine barer i fryseren, så der er til et stykke ud i fremtiden. Jeg ved ikke hvor længe de kan holde sig på køl, men min erfaring med tidligere konfektlavning er at det sagtens kan holde sig i flere uger (har det med at lave alt for meget på engang til, at det bliver spist lige med det samme:0))



Her er de lige til at hapse.....yummi!:0)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar