En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

lørdag den 1. juni 2013

Glutenfri pizza med tomatsovs

Forrige havde jeg lovet min kæreste, at vi skulle bage pizza, og for mig var det derfor en mulighed for at lege lidt med min opskrift på glutenfri pizza.
Selvom jeg synes min sædvanlige opskrift smager rigtigt godt, kan jeg godt savne, at den smager af lidt mere, og har lidt mere kraft.
Desværre har jeg i perioder lidt problemer med at tåle tomat, men besluttede mig alligevel for at vove pelsen, og det gik faktisk rigtigt godt. Det er åbenbart lidt nemmere for maven at klare, når sovsen både er kogt og bagt. Og toppet med alskens gode grøntsager og lidt frisk mozzarella vil jeg vove at påstå, at det er den bedste pizza, jeg nogensinde har lavet.

Som det er med glutenfri dej bliver pizzaen ikke sprød, som hvis du laver en almindelig dej. Men jeg elsker den dejlige blødhed pizzabunden har og jeg synes, at chiafrøene og mandlerne giver den en ekstra lækker "crunch", som jeg er helt vild med.

Min opskrift kommer lige her;

Pizzabund;
15g husk
5 dl. lunken vand
3/4 tsk. salt
100 g risflager
50 g mandler, blendet til mel
20 g chiafrø
60 g rismel
100 g boghvedemel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. tørret ramsløg

Tomatsovs;
to små løg eller et stort
2 fed hvidløg
1 tsk. gurkemeje
2 dåser flåede tomater
timian og oregano (eller andre krydderier)
Frisk basilikum
salt og peber
kokosolie eller olivenolie til at stege i

Først laver du tomatsovsen;
Hak løg og hvidløg og svits det i kokosolie med lidt gurkemeje i 5-10 minutter til de er bløde.
Tilsæt de flåede tomater og tørrede krydderier og kog det hele ved svag varme i ca. 30 minutter.
Tilsæt frisk basilikum og kog sovsen yderligere 10 minutter inden du tager den af varmen og lader den køle af.

Imens laver du dejen;
Vand og husk røres grundigt sammen. Brug gerne en el mikser eller andet der kan piske kraftigt.
Lad massen stå og trække 10 minutter til den får samme konsistens som tapetklister.
De øvrige ingredienser blandes i og æltes sammen.
Dejen rulles ud på en bageplade imellem to stykker bagepapir.
Vær opmærksom på at dejen bliver meget våd, og det er derfor en god ide at strø lidt mel på det stykke bagepapir, du ruller den ud på. Pizzadejen kan nemlig godt hænge lidt fast og være svær at få af bagepapiret, når den er bagt.
Forbag dejen 15 min. ved 200 grader.

Derefter fylder du den med tomatsovs og favoritgrøntsager. Og topper evt. med lidt mozzarella, feta eller hvad man nu er til.
Derefter bages den færdig i ca. 20 minutter.

Pizzaen kan sagtens fryses, så der er til nem aftensmad eller en frokost senere hen (hvis der altså bliver noget tilovers:0))

 Sådan her kom min pizza til at se ud. Jeg fyldte den med rød peberfrugt, søde kartofler, champignon, broccoli og frisk mozzarella. Og med en håndfuld ruccola og en klat basilikum pesto til var det et måltid, der fik alle smagsløgene til at synge....mums!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar