En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

tirsdag den 18. juni 2013

Med focus på protein

Som nævnt i tidligere blogindlæg har jeg lige pt. ekstra fokus på at få nok protein. Protein er den vigtigste aminosyrer i forhold til vores eget velbefindende og kroppens restitution og opbygning.
Hvis jeg har en af mine mindre gode dage, hvor det føles, som om alting vælter er der to ting, som jeg altid prioriterer af bidende nødvendighed. Det ene er at gå en lang tur. Det andet er at spise protein.

Jeg kan straks mærke det på mit humør, hvis jeg ikke har fået nok og jeg hungrer nærmest efter et kogt æg eller et stykke laks. For selvom jeg ikke spiser kød, har jeg stadigvæk et helt fundamentalt behov for at få tilført nok protein i mine 3 hovedmåltider dagligt.

Lidt facts om protein;

Bortset fra vand er protein det, der findes mest af i vores krop.
Proteinerne i din krop og i kosten består af små molekyler kaldet aminosyrer. Kroppen kan selv fremstille 21 af dem. De sidste 9 kaldes de essentielle, da de skal komme igennem den kost, vi spiser.

Udover at protein er med til at balancere både vores humør og vores blodsukker, er det essentielt for et velfungerende hormonsystem og immunforsvar.
Protein er nødvendigt for opbygning og reparation af muskelvæv.
Hver dag genopbygges kroppen forfra, og de materialer kroppen bruger til dette kommer udelukkende fra det protein, du spiser.
Derfor er det vigtigt hver dag at spise protein af god kvalitet, som er med til at styrke kroppen og cellerne i alle dens funktioner.

Desuden er protein med til at hæve stofskiftet, da det kræver langt mere af kroppen at nedbryde protein, end det gør at nedbryde fedt og kulhydrat.
Så derfor anbefaler man ofte folk, der er på slankekur en proteinrig kost. Men det er faktisk også super vigtigt, hvis man ønsker at tage på i vægt.
Da protein netop er med til at opbygge muskelmasse og muskler vejer mere end fedt.

Som ikke kødspisende (vegetar vil jeg ikke kalde mig, da jeg på ingen måde kan undvære laks) er det selvfølgelig ekstra vigtigt at have opmærksom på at få nok, og det er faktisk ret nemt.
Der er ingen grund til at proppe sig med store bøffer i et forsøg på at dække kroppens behov for protein.

Nu kan jeg jo ikke lade være med at være fortaler for klimaspørgsmålet og miljøet. Og jeg forsøger at overbevise min kære kæreste om at han altid skal købe kød af god kvalitet, fordi det andet simpelthen er fyldt med pesticider og medicinrester og desuden bare er skidt for miljøet generelt.
Heldigvis tager han en stor del af det til sig (og jeg jubler:0))
For i mine øjne er buræg, pangasius filet, billig dåsetun og kød til en 20`er i nettos køledisk det rene miljøsvineri.
Hvis man endeligt skal spare, så spar et andet sted!!!

Men nu nok om det.....havde bare lige brug for at lufte en holdning der;0)

Dem der følger mine opskrifter her på bloggen kan vist godt blive enige med mig om at en af mine klare favoritter, når det kommer til protein er Hampeprotein. Det er simpelthen en af de bedste opdagelser jeg nogensinde har gjort.
Det er sundt, det er smagsneutralt, det er let optageligt og så adskiller det sig fra mange andre typer proteinpulver i det det indeholder alle essentielle aminosyrer i det forhold, som kroppen har brug for. Jeg spiser det næsten hver morgen i min morgensmoothie eller også bruger jeg det i en lækker banankage, i sunde og smagsfulde proteinbarer, og det næste bliver nok at det kommer i omgang vegedeller eller i grøntsagspostej.
Og så er det vegansk, så alle kan spise med.

Andre gode vegetariske kilder er;

Æg
Valleprotein
hytteost
Græsk yoghurt, skyr og fromage frais
parmesan
gede- og fåreoste

og veganske kilder;

Quinoa
Amaranth
Tofu og sojabønner
spirer
boghvede
chiafrø
bønner og linser
Nødder og peanuts
og selvfølgelig hamp

Håber dette kan bruges lidt som inspiration...om ikke andet blev jeg selv lidt klogere og lidt mere opmærksom på, hvor jeg skal hente mine gode proteiner fra og hvorfor det er så vigtigt:0)

Protein når det efter min mening er allerbedst:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar